kolofon
Materialet “UNGE FORANDRER VERDEN – Rasmus og Sofie i Rwanda” er udgivet af UNICEF Danmark.
Materialet er blevet til med støtte fra Danida, Margrethe Vestager og LærIT.
Redaktion UNICEF Danmark: Anne Mette Friis
Medvirkende: Sofie Østergaard og Rasmus Brohave
Hjemmeside: Rikke Falkenberg Kofoed, Leg med IT
Forfatter: Rikke Falkenberg Kofoed, Leg med IT
Foto: Finn Brasen
Video: Nis Boye Rasmussen
Danske undertekster: Augusta Falkenberg
Oversættelse fra Kinyarwanda: Marie Fidele Kakuze
Grafisk design: Sabine Brandt Studio og Rikke Falkenberg Kofoed, Leg med IT
Musik supervisor: Jean Pascal Piaget Asifwe
Musik: Dj Marnaud, Crezzo G. Samueioh. Artlist
Digitale værktøjer: Leg med IT og LærIT
Webansvarlig: rikke@legmedit.dk
Udgivelse
Unge Forandrer Verden
er udgivet af:
UNICEF Danmark
FN Byen Marmorvej 51
2100 København Ø
Undervisningsmaterialet
“Unge Forandrer Verden -Rasmus og Sofie i Rwanda” er udgivet med støtte fra Danida.
Baggrund
UNGE FORANDRER VERDEN er et undervisningsmateriale udviklet af UNICEF Danmark.
Materialet henvender sig til udskolingen og inddrager fagene dansk, samfundsfag, geografi og historie.
Materialet søger, gennem en innovativ tilgang til læring og med udgangspunkt i elevernes nysgerrighed og virketrang at sætte fokus på eleverne som borgere i en verden i forandring.
Materialet tager sit afsæt i FN’s Verdensmål og Børnekonventionen, og vi ønsker med materialet at aktivere eleverne, så de kan blive medskabere eller såkaldt ”Actors of Change” i virkeliggørelsen af Verdensmålene.
Med inddragelsen af fagligheden fra teknologiforståelse ønsker vi med UNGE FORANDRER VERDEN at sætte gang i det analyserende, kreative og skabende arbejde hos eleverne. Vi ønsker at lade eleverne indtræde i rollen som entreprenører med udgangspunkt i de 17 Verdensmål og Børnekonventionen.
Vi ønsker at lade elevernes stemme blive hørt, når de arbejder undersøgende, argumenterer, genererer idéer, skaber nye digitale artefakter eller redesigner allerede eksisterende digitale teknologier.
Rwanda er et land, som de fleste forbinder med det forfærdelige folkedrab i 1994 med modbydelige etniske udrensninger og drab på op imod 1 million mennesker.
I dag gennemgår Rwanda en hastig og positiv udvikling og fremhæves som en succeshistorie på mange parametre.
Mange unge i Rwanda arbejder hårdt på at ændre på fortidens reminiscenser og skabe sig et godt liv.
Frivilligt arbejde er et af grundprincipperne i ledelsen af Rwanda og ligger i de unges DNA, hvilket vil være tydeligt skildret i historierne fra Rwanda.
Rasmus og Sofie har i forbindelse med tilblivelsen af materialet besøgt en række unge mennesker i Rwanda. Unge, der alle hver på deres måde gør en indsats for at skabe forandring.
Rasmus og Sofie har talt med de unge, hørt deres historier, ønsker og drømme som unge i et af verdens fattigste lande. Vi håber, at fortællingerne om de frivillige i Rwanda kan være med til at inspirere danske børn og unge til også at igangsætte projekter. Forhåbentlig kan de lære at se, at de har stor betydning for deres omgivelser og for FNs Verdensmål.
Materialet bearbejder, med afsæt i Verdensmål 3,4,10 og 13, temaer som School Drop Outs, klimabevisthed, HIV, ulighed, fattigdom, innovation, entreprenørskab og miljø.
Folkedrabet indgår som en del af baggrundsmaterialet. Ved ønske om uddybende arbejde med Folkedrabet henvises til materialet folkedrab.dk udgivet af Dansk Institut for Internationale Studier.
Fælles Mål
Historie 7.-9. klasse
Kronologi og sammenhæng:
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
Dansk 7.-9. klasse
Fremstilling:
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
Samfundsfag 7.-9. klasse
Sociale og kulturelle forhold:
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
Geografi 7.-9. klasse
Perspektivering:
Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
kilder
Stories from Rwanda, UNICEF Rwanda
Rwanda Vision 2020, Republic of Rwanda
The Genocide Archive of Rwanda Officielt arkiv
Artikel om Rwanda, Leksikon.org
Rwanda Governance Board Om Umaganda
Rwanda Rykker, artikel på Verdens Bedste Nyheder
Kigali Genocide Memorial, Officiel hjemmeside
Verdenstimen, Verdens Bedste Nyheder
Ordsprog, Proverbes-francais.fr
Globalis, af FN Forbundet
Tak til
En stor tak til alle de seje unge mennesker i Rwanda der har delt deres historier, håb og drømme med os.
En hjertelig tak til de to ambassadører Rasmus Brohave og Sofie Østergaard, der med deres frivillige deltagelse i projektet, har været med til at skabe forandring for unge, både i Rwanda og i de danske skoler der arbejder med materialet.
Tak til vores sparringsgruppe af unge her i Danmark, der flittigt har delt ud af deres gode idéer og tanker omkring materialet.
kreditering
Unge Forandrer Verden er udgivet under en
Creative Commons krediteringlicens.
Materialets tekster, film, opgaver og billeder må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet CC:By UNICEF DK’.